نکات مهم هنگام خرید سنگ کابینت (نکاتی که فروشندگان هنگام خرید سنگ کابینت به شما نمی گویند)

آیا تا بحال به این موضوع فکر کرده اید که نکات مهم هنگام خرید سنگ کابینت که باید آنها را مد نظر قرار دهید کدامند؟ هنگام بازسازی و یا نو سازی منزل یا لوازم آن اکثر ما با فروشندگان بسیاری مواجه شده ایم که هنگام فروش کالای خود شرط انصاف را رعایت ننموده و از بی اطلاعی، عدم آگاهی و یا اعتماد خریدار سوء استفاده نموده و بدون در نظر گرفتن نیاز یا صلاح مشتری صرفاً مبادرت به فروش محصولی که سود بیشتری برایشان دارد می نمایند. غافل از اینکه این خریدار برای اولین و آخرین بار از از آنها خرید خواهد نمود و نارضایتی عمیق خود را به تمام دوستان و اطرافیان خویش انتقال خواهد داد که در طولانی مدت اثر سوء خود را روی شهرت فروشنده خواهد گذاشت. این موضوع هنگامی که با محصولاتی که کمتر با آنها سر و کار داریم و یا محاسبه قیمت آنها پیچیدگی ها و نکات بیشتری دارد نمود بیشتری پیدا می کند. به عنوان مثال انواع پرده برای فضاهای مسکونی و تجاری، کابینت، پارکت و سنگ صفحه کابینت جزو این محصولات می باشند. تمام محصولات قید شده بسیار دیر به دیر تهیه شده و خریدار حساسیت ویژه ای روی کیفیت و زیبایی آنها دارد و همین موضوع دستمایه برخی فروشندگان برای سوء استفاده از حسن نیت و حساسیت خریداران می گردد. در این بخش قصد داریم نکات مهمی را که هنگام انتخاب سنگ کابینت و نیز محاسبه قیمت آن باید در نظر داشته باشید را با شما به اشتراک بگذاریم. نکاتی که ممکن است هر فروشنده ای شما را از آنها مطلع ننماید.

  • سنگ طولی یا سنگ اسلب

بسیاری از خریداران سنگ کابینت مصرف کنندگان نهایی این محصول هستند و از آنجاییکه آشپزخانه از نقاط بسیار مهم برای تمام خانم ها می باشد، اغلب خود اقدام به تحقیق و انتخاب سنگ مورد پسند و مناسب دکور منزل و آشپزخانه می نمایند. هنگام انتخاب سنگ کابینت ممکن است با فروشندگانی مواجه شوید که سنگی با عرضی مشخص (به عنوان مثال ۶۰ یا ۶۵ سانت) را به شما پیشنهاد می نمایند و شما را ملزم به پذیرش عرض موجود می نمایند در حالیکه ممکن است عرض مطلوب نظر شما متفاوت باشد. دلیل این موضوع این است که این تولید کنندگان اقدام به برش طولی سنگ (یا بقول تولید کنندگان سنگ، برش قله بری) می نمایند و سعی می نمایند حین تولید متحمل حداقل ضایعات شوند (و نهایتاً خریدار ملزم به انتخاب بین عرض های موجود خواهد بود). لازم به ذکر است حین تولید سنگ با این روش چون سنگ ابعاد خیلی بزرگی ندارد معمولاً از رزین و اپوکسی که باعث بدست آمدن سنگی بسیار با کیفیت تر، با عمر مفید طولانی تر (به علت پوشش و پر شدن درزها سوراخ های سوزنی و ترک های مویی سنگ) استفاده نمی گردد. همچنین پشت این سنگها توری نیز چسبانده نمی شود که خود باعث پایین تر بودن استحکام این سنگ ها در مقایسه با سنگهای توری رزین شده می گردد. فروشنده هرگز به شما در خصوص هزینه هایی که هنگام تولید انجام نداده و نقاط ضعف محصول خود چیزی نخواهد گفت و فقط و فقط روی پایین تر بودن قیمت محصول خود مانور خواهد داد. در بسیار از اوقات این دسته از فروشندگان در گرفتن سفارشات موفق تر هستند چون خریدار از نقاط ضعف محصول آنها مطلع نبوده و قیمت پایین تر محصول آنها باعث جذابیت برای مشتری خواهد شد. در مقابل تولید کنندگانی هستند که اقدام به تولید اسلب هایی با کیفیت می نمایند، از رزین و اپوکسی درجه یک استفاده نموده و سنگی با کیفیت عالی را آماده ساخت محصولات مختلف می نمایند. قیمت تمام شده آنها بعلت خرید بلوک های سنگ بزرگ و درجه یک که مناسب که برش با اره باشد (نه بلوکهای کوچک و ارزان که مناسب تولید سنگ طولی از طریق قله بری هستند)، برش دقیق و عالی با ضخامت یکسان و یکنواخت توسط سگمنت های گرانقیمت، استفاده از توری و رزین اپوکسی با کیفیت و انجام فرآوری پر زحمت و تخصصی تولید اسلب قطعاً قیمت گرانتری خواهد بود. ولی حسن خرید اسلب در مقایسه با خرید سنگ طولی چیست؟ فقط به چند نکته کوچک اشاره می کنیم، اول اینکه شما تمام ورق سنگ را برای انجام طراحی و چیدمان صفحات کابینت و جزیره در اختیار دارید و می توانید انتخاب نمایید که تولید کننده از کدام قسمت اسلب برای ساخت چه قسمتی از صفحه کابینت شما استفاده نماید. دوم اینکه می توانید از طرح و نقش سنگ در طراحی کابینت خود بهره ببرید و با جور کردن موج و طرح سنگ، طرح های بی بدیلی را بسازید. در نهایت اینکه سنگی با کیفیت تر، خاص تر، مقاوم تر و با دوام تر تهیه نموده اید.

  • سنگ مرمریت، گرانیت یا کوارتزیت؟

پیشتر در خصوص اینکه کدام سنگ ها برای استفاده به عنوان سنگ کابینت مناسب تر هستند در مقاله دیگری توضیح مفصلی داده شد. یکبار دیگر همینجا بطور خلاصه به نکات مهم آن مقاله اشاره می نماییم. همانطور که حتما تجربه نموده اید صفحه کابینت همیشه در تماس با انواع ظروف فلزی و ابزار تیز (کارد، چنگال، …) می باشد و نیز امکان قرار گرفتن آن در معرض انواع مواد خوراکی اسیدی مانند آبلیمو، سرکه، سس کچاپ و یا مواد خوراکی رنگی مانند انواع نوشیدنی ها، روغن غذا و غیره به وفور وجود دارد. پس مهمترین خصوصیاتی که باید یک سنگ کابینت خوب داشته باشد سختی (مقاومت) و نفوذ ناپذیری در برابر مایعات (جذب آب پایین) می باشد. ظاهر زیبا قطعاً بسیار مهم بوده و از فاکتورهای اصلی هر خریدار برای انتخاب سنگ کابینت می باشد اما در صورتی که سنگ مقاوم نباشد حتی زیباترین سنگها بیش از چند هفته زیبا نخواهند ماند و لک روغن، غذا و انواع نوشیدنی ها ظاهری ناخوشایند را برای صفحه کابینت ایجاد خواهند نمود. حال بعد از این توضیحات اولیه، گزینه های مناسب سنگ کانتر و جزیره کدامند؟ بطور قطع شنیده اید که سنگ کوارتزیت از سخت ترین سنگهای طبیعی می باشد، رنگ بندی متنوع، سختی و مقاومت بالا و جذب آب بسیار ناچیز، این سنگ را بهترین گزینه در بین سنگهای طبیعی برای ساخت صفحه کابینت نموده است. سنگ گرانیت بعد از کوارتزیت گزینه ی برتر بوده و بعد از گرانیت انواع سنگهای چینی-کریستال و مرمریت از آخرین پیشنهادات برای ساخت صفحه کابینت می باشند. علت این امر جذب آب بالا و امکان لک شدن این سنگها و نیز سختی کمتر آنها می باشد. ولی بعلت قیمت ارزان تر مرمریت و رنگ بندی زیبا و متنوع آن، این سنگ از بیشترین تقاضا در بازار سنگ کابینت برخوردار می باشد. مراقب باشید، ممکن است هر فروشنده ای امکان لک شدن این سنگ ها را به شما اعلام نکرده و موجب متضرر شدن شما گردد. لازم به ذکر است که ما در سنگ میکاشیست مشکل لک شدن سنگ را توسط پوشش های نانوی آلمانی رفع نموده ایم و شما با اطمینان خاطر می توانید حتی از سنگهای مرمریت و چینی نیز برای صفحات کابینت آشپزخانه خود استفاده نمایید.

  • نوع و کیفیت برش و ابزار

پس از انتخاب سنگ و قطعی شدن سفارش شما، فروشنده اقدام به برش و تولید صفحه کابینت شما خواهد نمود. برش و اجرای ابزار لبه های کانتر و جزیره از حساسیت ویژه ای برخودار می باشد. این قسمت ها در بیشترین دید قرار داشته و کوچکترین ایراد یا ناهمانگی در این بخش ها فوراً به چشم خواهد آمد. امکان اجرای ابزار با دست، دستگاه های ایرانی، چینی و یا دستگاههای ایتالیایی وجود دارد. ممکن است فروشنده شما را از نحوه اجرای ابزار یا برش مطلع ننماید و باز هم روی قیمت پایین اجرا مانور بدهد. بخاطر داشته باشید که هنگام سفارش، شما از کیفیت نهایی کار مطلع نیستید و ممکن است محصول نهایی که در محل پروژه شما نصب می گردد به لحاظ کیفیت برش و ابزار مطلوب نظر شما نباشد. برای اینکه این موضوع بهتر روشن شود به یک مثال اشاره می نماییم. امکان اجرای ابزار کلاسیک ۲ پله با قیمت های ۲۰۰٫۰۰۰ تومان، ۳۵۰٫۰۰۰ تومان و ۷۰۰٫۰۰۰ تومان برای هر متر طول وجود دارد. قطعاً تفاوت های بسیاری بین این سه نوع ابزار وجود خواهد داشت، اما ممکن است فروشنده شما را هنگام خرید از این تفاوت ها مطلع ننماید. ما تولید سنگ کابینت را توسط دستگاههای تمام اتوماتیک ایتالیایی Breton انجام داده و مدعی کیفیت بالای برش، ابزار و اجرای پروژه های کابینت می باشیم.

  • واتر جت

هر سنگ کابینتی نیاز به برش برخی قطعات مانند جای سینک، جای اجاق گاز و یا پریز و محل خروج لوله گاز از دیوار یا صفحه را خواهد داشت. برخی تولید کنندگان برای ارزانتر تمام کردن قیمت سنگ صفحه کابینت، این موارد را به نصاب واگذار می کنند و نصاب مجبور است در محل نصب پروژه اقدام به برش دستی این قطعات نماید. در واقع برش این قطعات کار دشواری نیست، اما نتیجه برش این قطعات در محل کارخانه توسط دستگاه واتر جت، برشی بسیار تمیز و سالم خواهد بود، بدون اینکه هر گونه شوکی به سنگ کابنیت در محل پروژه وارد گردد. برش واترجت برشی بسیار دقیق ولی پر هزینه می باشد، اما با توجه به اینکه سنگ کابینت در نهایت محصولی گرانقیمت خواهد بود هزینه واترجت در نهایت درصد کوچکی از کل ارزش محصول نهایی را خواهد داشت و بعلت مزایای ارزشمند این نوع برش انجام آن توصیه می گردد. باید توجه داشت که برش این قطعات در محل پروژه ریسک شکستگی یا باز شدن درز رگه های برخی سنگها را به همراه خواهد داشت. هزینه برش هر قطعه واترجت می تواند بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان (بسته به سایز) به قیمت تمام شده ی کار بیافزاید. ممکن است فروشنده برای پایین آوردن قیمت این مورد را قلم گرفته و از نصاب بخواهد که برش را بصورت دستی در محل پروژه انجام دهد و خریدار قبل از اتمام پروژه از این امر مطلع نگردد. این هم در واقع یکی دیگر از نکات مهم هنگام خرید سنگ کابینت می باشد که می بایست به آن توجه خاص داشت.

  • شاسی کشی (آهن کشی)

برای نصب هر صفحه کابینتی می بایست زیر صفحه کابینت توسط شاسی کشی (که ممکن است توسط آهن، چوب یا ام دی اف انجام شود) مهار و حمایت شود. این امر به ایستایی خوب سنگ و همچنین مقاوم نمودن و حمایت صفحه در برابر فشار، ضربه و وزن کمک شایانی خواهد نمود. انجام شاسی کشی ضعیف یا ناقص ریسک شکست سنگ صفحه کابینت را به شدت افزایش خواهد داد. گرچه این امر موجب افزایش قیمت تمام شده ی سنگ صفحه کابینت می گردد، ممکن است مانند سایر مواردی که پیشتر ذکر گردید برخی فروشندگان برای پایین نگه داشتن قیمت و یا بالا بردن حاشیه سود خود بدون مطلع نمودن خریدار اقدام به اجرای شاسی کشی ضعیف یا ناقص بنمایند که در طولانی مدت ممکن است موجب ترک برداشتن یا شکستن سنگ کابینت گردد و درنهایت باعث ضرر و زیان مصرف گردد.

در پایان باید بگوییم که این تمام نکات مهم هنگام خرید سنگ کابینت نبوده و بعلت اینکه موارد بسیاری هنگام خرید سنگ صفحه کابینت باید مد نظر قرار گیرد ممکن است موارد دیگری نیز نیاز به توجه داشته باشند. سعی خواهیم نمود به مرور زمان نسبت به کامل نمودن این مقاله در جهت آگاه سازی هر چه بیشتر مشتریان گرانقدر اقدام نماییم.