سنگ کوارتز روی کابینت

قیمت سنگ صفحه کابینت آشپزخانه

یکی از فاکتورهای اصلی تعیین کننده برای مصرف کننده قیمت سنگ صفحه کابینت آشپزخانه می باشد. با توجه به اینکه سنگ طبیعی همیشه کالایی لوکس بوده و اغلب خانواده ها با محدودیت بودجه مواجه هستند، خرید سنگ کابینت با کیفیت مناسب و قیمت اقتصادی از دغدغه های اصلی بیشتر مصرف کنندگان می باشد. قیمت سنگ کابینت متاثر از فاکتورهای بسیار متعددی است که هر یک به نوبه خود باعث افزایش یا کاهش چشمگیر قیمت نهایی سنگ صفحه کابینت آشپزخانه خواهند شد. بسیاری از تولیدکنندگان هنگام فروش صفحه کابینت بطور شفاف این موارد را برای خریداران توضیح نمی دهند که گاهی باعث می گردد که این عزیزان با مشکلات متعددی روبرو گردند.در ادامه به برخی از این فاکتورها اشاره خواهیم نمود:

  • نوع و اصالت سنگ

از اصلی ترین فاکتورهای تعیین قیمت صفحه کابینت نوع و اصالت سنگ می باشد. اینکه نوع سنگ چیست و از کدام کشور وارد شده، مربوط به کدام معدن بوده و تولید چه شرکتی است می تواند قیمت را به طور قابل ملاحظه ای افزایش یا کاهش دهد. از کوارتزیت و گرانیت می توان بعنوان بهترین انواع سنگ طبیعی برای صفحه کابینت نام برد. گرانیت و کوارتزیت با سختی بالا و جذب آب خیلی پایین از مناسب ترین گزینه ها برای سنگ کابینت بین متریال های طبیعی می باشند. به همین علت سنگ های گرانیت و  کوارتزیت از قیمت بالا تری نسبت به انواع مرمریت یا کریستال برخوردار هستند. در صورتی که این سنگها وارداتی باشند بهای تمام شده پروژه را افزایش بیشتری خواهند داد. با توجه به افزایش نرخ ارز در سالهای اخیر قیمت سنگهای وارداتی به شدت افزایش یافته است. به عنوان مثال قیمت ارزانترین سنگ کوارتز برزیلی که در ایتالیا تولید و فرآوری شده باشد در تاریخ نگارش این متن حدود ۲۲۵ یورو (معادل ۲٫۹۰۰٫۰۰۰ تومان) برای هر متر مربع می باشد. کیفیت سنگهای ایتالیایی مثال زدنی ست ولی فاکتور قیمت نیز بسیار مهم و محدود کننده می باشد. حال اگر بجای سنگ ایتالیایی به سنگ چینی یا هندی (که در محدوده فعالیت سنگ میکاشیست نمی باشد) فکر کنیم می توان گاهی با یک سوم یا یک چهارم قیمت های ذکر شده نیز سنگهایی را در بازار پیدا نمود. محدوده قیمت سنگ های ایرانی برای سنگ کابینت بین ۳۰۰٫۰۰۰ تا ۱٫۲۰۰٫۰۰۰ تومان می تواند متغییر باشد. با مقایسه سر انگشتی همین چند رقم می توان به تاثیر گذاری نوع و اصالت سنگ در قیمت تمام شده سنگ کابینت پی برد. لازم به ذکر است مدتی است که این شرکت از یک پوشش نانو برای مقاوم سازی سنگهای مرمریت و کریستال استاده می نماید که تا حد قابل قبولی می توان از این سنگها نیز در ساخت سنگ کابینت نیز بهره کافی برد.

  • متراژ مورد نیاز

فاکتور مهم و تاثیر گذار بعدی متراژ مورد نیاز سنگ می باشد. بالطبع هر قدر مقدار سنگ بیشتر باشد قیمت تمام شده نیز بالاتر خواهد بود. البته گاهی استثنا هم وجود دارد. در بخشی جداگانه به برخی نکات مهم در خصوص مواردی که خریدار می بایست هنگام خرید مورد توجه قرار دهد اشاره خواهیم نمود که در خصوص متراژ مورد نیاز نیز مجدد صحبت خواهیم نمود.

  • نوع و کیفیت ابزار مورد نیاز

بطور کلی سه نوع ابزار محبوب برای لبه ی صفحات کابینت وجد دارد. اولین مورد ابزار کلاسیک است که بیشتر روی کابینت های چوبی یا ممبران با طرح های پرکار تر اجرا می شود و همچنین ابزار فارسی بر و نهایتاً پخ ساده که اغلب روی کابینت های ام دی اف و یا کابینت های با طرح های ساده تر و مدرن اجرا می گردد. در کنار نوع ابزاری که برای کابینت انتخاب می شود کیفیت اجرا نیز در مشخص نمودن قیمت بسیار تعیین کننده است. ابزار لبه در واقع از مهمترین قسمت های یک صفحه کابینت می باشد زیرا که این بخش قسمت تزئینی هر سنگ کابینت بوده و اجرای ضعیف آن می تواند جلوه و زیبایی گرانترین و خاص ترین سنگها را براحتی از بین ببرد. بسیاری از شرکت ها اقدام به اجرای دستی و یا اجرا با کیفیت ضعیف ابزار می نمایند که در نهایت باعث ایجاد نارضایتی خریدار خواهد شد. ما در سنگ میکاشیت مفتخر و مدعی ارائه برترین کیفیت ابزار کلاسیک و مدرن سنگ کابینت می باشیم. تمامی ابزارهای مورد نیاز در محل کارخانه و بوسیله ی دستگاههای تمام اتوماتیک ایتالیایی، توسط کادر دوره دیده و با تجربه سنگ میکاشیست اجرا می گردد. متاسفانه هنگام اعلام قیمت و قبل از تحویل کار، خریدار قادر به دیدن نتیجه نهایی نبوده و مجبور است صرفاً از روی مقایسه پیشنهاد قیمت شرکت های مختلف اقدام به تصمیم گیری نماید که گاهی ممکن است قیمت پایین تر تبدیل دامی برای روبرو شدن با نتیجه ای ضعیف باشد. در حال حاضر امکان اجرای ابزارهای مختلف از ۱۵۰٫۰۰۰ تومان تا ۷۰۰٫۰۰۰ تومان برای هر متر طول با توجه به نوع سنگ، نوع ابزار و کیفیت مد نظر کارفرمایان گرامی وجود دارد.

ابزار مدرن صفحه کابینت
ابزار مدرن فارسی بر
ابزار کلاسیک کابینت
  • واترجت

هر سنگ کابینتی نیاز به برش برخی قطعات مانند جای سینک، جای اجاق گاز و یا پریز و محل خروج لوله گاز از دیوار را خواهد داشت. برخی تولید کنندگان برای ارزانتر تمام کردن قیمت سنگ صفحه کابینت، این موارد را به نصاب واگذار می کنند و نصاب مجبور است در محل نصب پروژه اقدام به برش دستی این قطعات نماید. برش این قطعات کار دشواری نیست، اما نتیجه برش این قطعات در محل کارخانه توسط دستگاه واتر جت، برشی بسیار تمیز و سالم را بدون وارد آمدن هر گونه شوک به سنگ کابنیت در محل پروژه به ارمغان خواهد آورد باید توجه داشت که برش این قطعات در محل پروژه ریسک شکستگی یا باز شدن درز رگه های برخی سنگها را به همراه خواهد داشت. هزینه برش هر قطعه واترجت می تواند بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان (بسته به سایز) به قیمت تمام شده ی کار بیافزاید.

  • شاسی کشی (آهن کشی)

برای نصب هر صفحه کابینتی می بایست زیر صفحه سنگی توسط شاسی کشی (که ممکن است توسط آهن، چوب یا ام دی اف انجام شود) مهار و حمایت شود. این امر به ایستایی خوب سنگ و همچنین مقاوم نمودن و حمایت صفحه در برابر فشار، ضربه و وزن کمک شایانی خواهد نمود. انجام شاسی کشی ضعیف یا ناقص ریسک شکست سنگ صفحه کابینت را به شدت افزایش خواهد داد. گرچه این امر موجب افزایش جزئی قیمت تمام شده ی سنگ صفحه کابینت می گردد، توصیه اکید ما به انجام شاسی کشی قوی و مناسب خصوصاً برای سنگهای گرانقیمت خارجی می باشد ولی در نهایت ما ملزم به اجرای شاسی کشی مورد نظر کارفرما (در صورت پذیرش مسئولیت) خواهیم بود. در حال حاضر هزینه آهن کشی یک کابینت متوسط حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان برآورد می گردد.

  • هزینه بسته بندی، حمل و نصب

سه فاکتور نهایی تعیین کننده در قیمت سنگ صفحه کابینت بسته بندی، حمل و نصب می باشد. بعلت حساسیت سنگ کابینت، توصیه می شود برای حمل آن از بسته بندی مناسب استفاده شود خصوصاً برای حمل سنگ جزیره که ممکن است ۳ یا ۴ سمت آن دارای ابزار باشد برای حمل ملزم به استفاده از بستده بندی مناسب چوبی می باشیم که خود هزینه ای غیر قابل اجتناب را به کارفرما تحمیل می نماید اما صرف نظر کردن از این هزینه بطور قریب به یقین باعث صدمه دیدن سنگ و ابزار آن خواهد شد که جز با جایگزین نمودن سنگ جدید (که خود شامل هزینه خرید سنگ، اجرت ابزار، بسته و بندی و حمل مجدد خواهد بود) قابل جبران نیست. بطور معمول حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزارتومان هزینه بسته بندی و حدود ۱ میلیون تومان هزینه نصب برای یک کابینت متوسط پیش بینی می گردد.

بعنوان جمع بندی باید گفت در تاریخ نگارش این متن قیمت تمام شده حدودی یک سنگ کابینت (شامل حمل و نصب)  با ابعاد و متراژ متوسط با سنگ ایرانی ارزان که ابزار کلاسیک داشته باشد حدود ۱۰ میلیون تومان و در صورت اجرای ابزار مدرن حدود ۹ میلیون تومان خواهد بود. برای سنگ ایرانی میان رده این قیمت ها ۱۳ و ۱۲ میلیون تومان خواهند بود. در صورت انتخاب سنگ های خاص ایرانی می بایست بودجه ای معادل ۱۶ و ۱۵ میلیون تومان برای سنگ کابینت در نظر گرفت. بودجه مورد نیاز برای خرید سنگ کابینت ایتالیایی (یا برزیلی) بطور متوسط بین ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان برآورد می گردد. موارد بالا از مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار در تعیین قیمت سنگ صفحه کابینت می باشند. نکات دیگری نیز هنگام انتخاب سنگ کابینت و نیز انتخاب شرکت اجرا کننده آن وجود دارد که در یک متن جداگانه به آن موارد نیز اشاره خواهیم نمود.